اسکراب پوست سر چیست؟

اسکراب پوست سر چیست؟
5 فروردین 1403 بدون نظر 7 دقیقه
اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب می خوانید :

داشتن پوست سر سالم پیش نیاز موهایی زیبا و قوی است به همین خاطر نباید نادیده گرفته شوند لایه برداری پوست سر روشی است که با از بین بردن سلول‌های مرده و جلوگیری کردن از تجمع آنها بر روی پوست سر به بهبود گردش خون، باز کردن انسداد فولیکول‌های مو، کاهش شوره سر و تقویت رشد مو کمک می کند.

داشتن پوست سر سالم پیش نیاز موهایی زیبا و قوی است به همین خاطر نباید نادیده گرفته شوند لایه برداری پوست سر روشی است که با از بین بردن سلول‌های مرده و جلوگیری کردن از تجمع آنها بر روی پوست سر به بهبود گردش خون، باز کردن انسداد فولیکول‌های مو، کاهش شوره سر و تقویت رشد مو کمک می کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با چیستی اسکراب پوست سر آشنا کنیم تا با داشتن و قرار دادن محصول مناسب در روتین مراقبت از موی خود در راستای حفظ و ارتقای سلامت پوست و مو قدم بردارید.

اسکراب پوست سر چیست؟

سلول‌های مرده پوست، مواد زائد و سبوم بر روی پوست شما جمع می شوند و باعث مسدود شدن منافذ پوستی می گردند همچنین تجمع این مواد زائد می تواند دلیل دیگری برای ناسالم بودن پوست سر باشند و باعث چرب‌تر، پوسته پوسته شدن و خارش بیشتر بر روی پوست سر شوند اینجاست که اهمیت استفاده از اسکراب پوست سر مشخص می گردد اسکراب پوست سر برای لایه برداری و پاکسازی عمیق پوست سر طراحی شده است و با استفاده از موادی که در ترکیبات آنها وجود دارد می توانند از تجمع مواد زائد جلوگیری کنند و با رساندن ویتامین‌ها، روغن ضروری و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز برای پوست سر سلامت و شادابی را به ارمغان بیاورند.

اسکراب‌های پوست سر در اشکال مختلف از جمله کرمی، ژل مانند و پودری در بازار موجود است برخی از این اسکراب‌ها تنها برای یکبار قابل استفاده اند در حالی که برخی دیگر حاوی مرطوب‌کننده پوست سر هستند و با توجه به نوع مو و وضعیت پوست سر می توانند بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است که استفاده از شامپو تنها برای سالم نگه داشتن پوست سر و مو کافی نیست برای از بین بردن و خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست شما به یک اسکراب پوست سر نیاز دارید تا با کاهش خارش، پوستی سالم‌تر برای شما به ارمغان بیاورد.

چرا لایه برداری پوست سر اهمیت زیادی دارد؟

اولین گام برای داشتن موهایی زیبا توجه خاص به پوست سر است تا با تمیز کردن پوست سر طراوت و شادابی را برای موهایتان به ارمغان بیاورید و به افزایش گردش خون کمک کنید اسکراب پوست سر به آرامی سلول‌های مرده را از اطراف فولیکول‌های مو از بین می برد و با تحریک مجدد فولیکول‌ها آنها را تشویق به رشد بیشتر می کند. با استفاده از اسکراب پوست سر شما می توانید خارش پوست سر را برای موهای حساس و چرب کاهش دهید البته پیشنهاد می شود که برای درمان خارش پوست سر قبل استفاده از هر محصولی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با ارائه درمان اصولی به شما در رفع این احساس آزار دهنده کمک کند.

 چرا لایه برداری پوست سر اهمیت زیادی دارد؟

لایه برداری پوست سر باید اولین گام در روتین مراقبت از مو باشد بعد از آن موهای خود را با استفاده از شامپو مناسب شستشو دهید رایج‌ترین اشتباهی که بیشتر مردم مرتکب آن می شوند استفاده از اسکراب پوست سر بر روی موهای خیس است برای افزایش عملکرد اسکراب پوست سر باید آن را بر روی مو و پوست سر خشک بمالید و با ماساژ دادن، آن را به طور یکنواخت در سراسر پوست سر پخش کنید مطمئن شوید که محصول را به جای طول مو بر روی پوست سر بمالید و در نهایت آن را با آب شستشو دهید پس از لایه برداری پوست سر باید یکسری اقدامات ضروری را برای آبرسانی و تغذیه پوست سر انجام دهید چرا که لایه برداری می تواند پوست سر شما را خشک و حساس کند بنابراین بعد از اسکراب پوست سر اقدامات زیر را انجام دهید.

از ماسک موی مرطوب کننده استفاده کنید: پس از لایه برداری پوست سر از ماسک مو استفاده کنید تا به طور خاص به آبرسانی و تغذیه پوست سر شما بپردازد و به دنبال روغن‌های از قبیل روغن نارگیل، کره شی و روغن آرگان باشید که به طور ویژه‌ای پوست شما را مرطوب می کنند.

از سرم مناسب استفاده کنید: پس از شستن موهایتان یک سرم یا روغن احیا کننده پوست سر را بر روی پوست سر خود بمالید تا به آبرسانی و تغذیه آن کمک کنید.

از آب داغ اجتناب کنید: پس از لایه برداری پوست سر از آب داغ برای شستن آن استفاده نکنید زیرا این کار می تواند روغن طبیعی پوست سر شما را از بین ببرد و احساس خشکی و حساسیت را برای آنها بوجود بیاورد در عوض از آب ولرم یا سرد استفاده کنید و سعی کنید موها و پوست سر خود را کاملا آبکشی کنید.

از برس مناسب استفاده کنید: از یک برس برای ماساژ پوست سر پس از لایه برداری استفاده کنید چرا که این کار می تواند به تحریک گردش خون و رشد بیشتر موها کمک کند البته هنگام برس زدن با موهای خود مهربان باشید تا به پوست سر و موهای شما آسیب نرسد.

از محصولات حاوی مواد خشن استفاده نکنید: استفاده از محصولات موی خشن مانند شامپو‌ها و نرم‌کننده‌های حاوی سولفات خودداری کنید چرا که این مواد می توانند روغن طبیعی پوست سر شما را از بین ببرند بنابراین به دنبال محصولات موی ملایم و طبیعی برای تغذیه پوست سر و موی خود باشید.

نکات مهم برای لایه برداری پوست سر

قبل از شامپو استفاده کنید: روتین مراقبت از مو را تغییر دهید و اسکراب پوست سر را در مرحله اول قرار دهید.

از آن برای هر بار شستشوی مو استفاده نکنید: آن را مانند یک درمان عمیق در نظر بگیرید همانطور که هر روز از ماسک مو استفاده نمی کنید هر روز لایه برداری نمی کنید زیرا انجام مکرر آن می تواند باعث تحریک پوست شود اگر به تازگی استفاده کردن از اسکراب پوست سر را آغاز کرده‌اید سعی کنید یک بار در هفته یا هر دو هفته یکبار لایه برداری پوست سر را انجام دهید و نتایج آن را زیر نظر بگیرید اگر متوجه شکستگی پوست، پوسته پوسته شدن یا هر گونه حساسیت شدید استفاده از آن را متوقف کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هنگام ماساژ از ناخن‌ها استفاده نکنید: اسکراب را روی تمام ریشه و پشت گردن به آرامی و بدون استفاده از ناخن‌ها بمالید زیرا ممکن است ناخن‌های شما باعث خراشیدن و تحریک پوست شما شود.

حفظ پوست سر سالم ممکن است به این معنی نباشد که شما نیاز به درمان لایه برداری دارید اگر پوست سرتان کمی درد، خارش و خشکی دارد اسکراب پوست سر خود را برای داشتن فرمول آرام بخش‌تر و مغذی‌تر عوض کنید برای انتخاب اسکراب پوست سر مناسب با یک متخصص مشورت کنید تا با توجه به جنس و نوع پوست سر و موی شما اسکراب مناسب را انتخاب کند.

نکات مهم برای لایه برداری پوست سر

اسکراب پوست سر برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر شما جز کسانی هستید که پوست سر حساس دارید یا مبتلا به بیماری‌هایی مانند پسوریازیس هستید از اسکراب پوست سر استفاده نکنید همچنین اگر بریدگی یا زخم باز دارید از اسکراب پوست سر پرهیز کنید چرا که به جای مراقبت و حفظ سلامت به پوست سر شما آسیب بیشتری وارد می کند. لازم به ذکر است که استفاده از اسکراب پوست سر برای کسانی که شپش دارند توصیه نمی گردد. در کنار تمامی موارد بالا اگر شما در هنگام استفاده از اسکراب پوست سر دچار تورم یا التهاب شدید به سرعت استفاده از آن را متوقف کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

نحوه انتخاب لایه بردار مناسب پوست سر

1- اسکراب پوست سر مناسب پوست و موی خود را تهیه کنید: احتمالا از قبل می دانید که چه نوع پوست و چه نوع بافت مویی دارید هر دوی این‌ها در نوع لایه بردار و اسکراب پوست سر شما نقش بسیار مهمی را دارند که بدون در نظر گرفتن آن زمینه را برای آسیب رساندن به موهای خود فراهم می کنید.

2- بافت مو را در انتخاب اسکراب پوست سر در نظر بگیرید: بافت مو بر وضعیت پوست سر شما تاثیر می گذارد و بالعکس. اگر موهای ضخیم یا فرهای ضخیم دارید یک لایه بردار پوست سر که پوست‌های چرب را تمیز می کند اما موها و پوست سر شما را نیز آبرسانی می کند می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد از سوی دیگر اگر موهای ظریفی دارید باید روی فولیکول‌های مو تمرکز کنید موهای نازک منجر به تجمع سریع‌تر ریزه‌ها روی پوست سر می شود بنابراین یک لایه بردار یا اسکراب پاک‌کننده برای شما انتخاب مناسبی است اما به هر حال توصیه می گردد برای اطمینان بیشتر به متخصص مراجعه کنید چرا که بافت و نوع پوست سر و موی هر شخصی با فرد دیگری متفاوت است بنابراین مشورت کردن با متخصص می تواند به شما کمک بسزایی در ارتقای سلامت پوست سر و موی شما داشته باشد.

3- به مواد تشکیل دهنده توجه کنید: به مواد تشکیل دهنده اسکراب پوست سر توجه کنید چرا که برخی از اسکراب‌ها حاوی مواد خشن هستند که به پوست سر شما بخصوص برای کسانی که پوست سر حساس‌تری دارند آسیب می رساند بنابراین با مطالعه مواد تشکیل دهنده و آگاهی از مزایا و معایب آنها می توانید انتخاب بهتری در این مسیر داشته باشید.

در نتیجه:

داشتن پوست سر سالم به داشتن موهای سالم و زیبا کمک می کند به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم شما را با چیستی اسکراب پوست سر آشنا کنیم تا با آگاهی از اهمیت و کاربرد آن انتخاب بهتری در این مسیر داشته باشید.

برای ثبت دیدگاه، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید